Naše Tatra 805 bude vystavena v muzeu.

15.04.2018

Vedení SDH Velké Výkleky se rozhodlo, že "naše Tatra 805" poputuje do muzea v Milovicích. Bude zapůjčena pro expozici, aby i jiné generace mladých hasičů viděli, jakými vozidly chránili dobrovolné sbory v České republice majetky svých spoluobčanů. 

Smlouvu o zapůjčení pro muzeum zpracuje a ošetří starostka Obce Běrunice, paní Iva Schmidová.

Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejrozšířeněší verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly z různými skříňovými nástavbami (rádiovůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo OA-82 Jarmila. Vozy používala i tehdejší Veřejná bezpečnost.

V civilním sektoru byly T 805 využívány také jako zametací vozy, vozidla se speciálními skříňovými nástavbami typu furgon v nápadné stříbrné barvě, která používal například československý film. Ke konci éry životnosti T 805 vozidla v provedení valník sloužila ve městech při rozvozu uhlí. Takovéto využití čistokrevného terénního automobilu však bylo dost nehospodárné. Vozy vyřazené z armády byly často dále používány dobrovolnými hasičskými sbory.

Snad nejslavnějšími Tatrami 805 jsou stříbrně-červeno a stříbrně-modře lakované speciály pro známé cestovatele Zikmunda a Hanzelku. První z těchto vozidel je v současnosti ve sbírce firemního muzea Tatra v Kopřivnici a druhé, rekonstruované z vraku, je v soukromé sbírce Karla Lopraise.

Na třetí místo mezi cestovatelskými vozy Tatry 805 patří Tatra 805 Expediční, která od roku 1989 do roku 2011 projela Afriku, Asii, Austrálii a Ameriku (Jižní). Na svých cestách najela více jak 60 000 km. (zdroj wiki)